måndag 14 oktober 2013

KORS OCH TVÄRS

Jag känner att jag för tillfället sätter mej på tvärenn till allt, haha. Fick idag reda på att man mäter ålder med kol14 på tillexempel träd för att se hur gamla dem är. Och som det är med alla teorier inom (inte bara) forskningen ställer sig ju folk på båda sidorna. Vissa tycker att mätningarna med kol14 är briljant och helt enkelt stämmer till tusen procent. MEEN det finns även dem som inte tror på denna metod. 

Mina kära vänner, föreställ er detta:
Forskarna som inte tror på kol14 har rätt, att denna metod var helt felaktig. Att vår lilla planet Tellus är mycket äldre än vad vi innan trodde och alla siffror vi har i huvudet är helt fel.

För liksom, hur säkert är det att man kommit på metoden som visar hur gammalt något är? Som jag ser det så låter det inte särskilt trovärdigt. Känns typ som en på miljonen. 

Om man tänker sig in i detta senarium istället:
Det är i början av 1900talet då Marie Curie just hittat radioaktiviteten och alla var helt sålda på att det var det bästa som hänt. Om man drack lite radiumvatten varje dag så skulle man vara frisk för evigt.

FEL. Nu efteråt vet vi ju mycket bättre. Tänk om alla gubbar och gummor sitter om hundra år och skrattar åt oss för att vi tror att vår jord är runt fyra miljader år gammal nu i dagens samhälle.

Någon som förstår vad jag vill komma fram till? Någon som har egna funderingar..? Kommentera gärna hur ni känner om detta, älskar att se hur olika människor tänker!

Tacka vet jag vetenskapen, AMEN

Inga kommentarer: