torsdag 23 oktober 2014

LITE UPPDATERING

(Skrivet onsdag den 22 oktober)

Okej, dax för en liten uppdatering!
Just nu är vi ute på vår första seglats och jag tror att vi är inne på dag
två... Vi skulle nog vara framme imorgon i alla fall. Framme i Cartagena
förresten, från Cadiz. Cadiz var en grå hamn med en fin lång strand där
jag inprincip mådde dåligt hela tiden. Men nu är det bra! Och jag lyckades
att  hålla alla andra frisk också, vilket är VÄLDIGT positivt. Dock är vi
ju just nu ute på öppet hav och dagen då vi seglade iväg (förmodligen i
förrgår) mådde typ 85% skitdåligt, alltså var dom sjösjuka. Men jag var
inte en av dom, jag mådde typ hur bra som helst.

Jag känner att jag vet att ni kanske inte har särskild koll på basic saker
så jag tänker att jag skriver så ni lättare kan få en bild av det hela.
Jag är i vakt barbod, Ebba i styrbod och Ludvig i midskepps. För
tillfället har jag vakt 04.00-08.00 & 16.00-20.00, Ebbas vakt har vakt
08.00-12.00 & 20.00-00.00, vilket innebär att Ludvigs vakt vaktar från
12.00-16.00 & 00.00-04.00. Detta schema roterar när vi har kommit fram
till Barcelona har jag för mej, vilket är hamnen efter Cartagena.

I min hytt finns det fyra kojer och i alla fyra kojer sover varsin tjej
från min vakt, Anna, Hanna & Sofia. Som Sofia sa förut så är hytten
ungefär lika stor som ett badrum hemma. Alla hytter ligger i en liten
korridor och i med det knäppa arbetstiderna är det alltid någon som sover
så man måste smyga.

Mitt dygn är ur led och helknasigt, men jag har vant mej så nu känns det
ok. Låt mej förklara.
03.30- Vi blir purrade av någon ur midskepps (Ludvigs vakt). Idag var det
Ludvigs tur så han kom in och satte sig på golvet och spelade gitarr tills
vi vaknade. Vi blev så "glada" att Sofia sa "Hade jag kunnat hade du fått
pannkakor av mej till frukost idag". Det var väldigt uppskattat.
03.55- Då står hela barbod (min vakt) ute i en kolsvart natt uppe på däck
för att byta av midskepps så dom får frivakt.
På vakten är man tilldelad vissa poster som bestäms innan. Man kan vara
backis (i köket), utkik och hålla koll ifall det kommer något (då står man
längst fram), rorsman (då styr man), livbojsvakt (säger sig självt),
rondman (kollar massa knappar och värden och sånt) eller arbetsstyra
(hissa segel, brassa osv).
05.20 tror jag- Fika
08.00- Vakten slut
08.10- Frukost
08.30-11.50- Här är man LEDIG. Vi i min vakt brukar sova. Just nu har jag
denna lediga tid och jag har just duschat och ligger nu i min koj och
njuter av att håret luktar gott och inte är indränkt av salt.
11.50-12.20- Lunch
12.20-15.30 tror jag- Lektioner
15.30- Fixa sig för vakt
16.00- Vakt
20.00- Sova. Men detta är den enda tiden jag och Ludvig är lediga
tillsammans så jag umgås med han en stund innan jag går och lägger mej.
Förstår ni varför jag är helt virrig? Jag tror att det är onsdag idag, har
dock inte kollat. Vet att det är den 21:a i alla fall men jag orkar inte
räkna, jag vill sova. Haha

Skepp ohoj!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hallå där! Du har det hett om öronen förstår vi.
Tur att Du mår bättre nu. Må så gott upplev mer o mer.
Farmor