måndag 24 november 2014

PALMA I SIN KORTHET

(Skrivet 20:de november)

Hej alla mina fina!
Jag ligger just nu i min koj med feber och hosta och jag har lite dåligt samvete över att jag inte skriver så ofta som jag egentligen vill. (Det är mest för min skull, inte eran, hehe)

Vi är nu ute på vår näst sista seglats och det är dag tre tror jag, det är så jäkla svårt att veta vilka dagar det är när mitt dygn är uppdelat på två. Vi lämnade Pamla de Mallorca och ska nu till Gibraltar vilket ska bli spännande. Lite nytt liksom. I Palma hann jag med att:

-Se staden från ett taxifönster påväg till sjukhuset, just då var jag tacksam över att för varje sekund kom jag närmare sjukvård för taxichauffören kollade mer på mobilen än på vägen. Jag hade haft väldigt ont i magen några dagar, en okänd smärta, så vår sjukansvarig Erika ville kolla upp det. Tillsammans med mej och Erika satt även Stella som det visade sig hade någon slags inflammation i sin fot. I alla fall, sjukhusvistelsen var något utöver det vanliga. Det första som hände var att dom tog in oss i ett rum, pratade med Stella och la upp mej på en bår. Stack in en nål i min arm som dom lät sitta där hela tiden jag var på sjukhuset, aj typ. Sen tog dom ett ultraljud på mej så nu kan jag skryta med att jag har provat på att vara gravid. Efter detta skulle jag kissa i en liten burk, det dröjde ganska länge för jag var inte kissig så vi fick sitta i ett väntrum och vänta. Med vi tanter i obestämd ålder som såg ut att vara knarktanter. I väntrummet hann jag läsa drygt 40 sidor i en bok och det beror nog på att jag ville ha näsan så nära meningarna som möjligt för den ena tanten satt antingen och stirrade på mej eller på Stella. Väldigt obehagligt. Plötsligt blev jag kissenödig så jag bestämde mej för att göra ett försök, bara det att den ena knarktanten varit på toa innan mej så det luktade rök, fönstret var öppet, det var kiss på hela ringen och det såg ut som att någon hade hällt peppar i toan. Jag gick på herrtoaletten. Efter detta kom resultaten in och det var en urinvägsinfektion som hade gått upp till magen typ, dom tog bort nålen och vi åkte till båten igen. Slutet gott allting gott! Men så himla knäppt.

-Säga hejdå till en av mina hyttkompisar som var tvungen att åka hem på grund av sjösjukan. Det var en jättefin dag med start i stan på ett fik som hejdå. När vi kom tillbaka till båten var det dax för henne att åka och det var verkligen en sorglig stämning, vi bara grät. När vi resterande gick tillbaka till vår hytt hade hon lämnat ett jättefint brev och massa gottigheter till oss. Hon är så fantastisk. Vi saknar henne verkligen.

-Åka på sightseeing i en buss med en mystant som guide. Först åkte vi igenom hela staden för att komma fram till en droppstensgrotta. Där hade dom massa katter och vi galna kattmänniskor som inte fått chansen att klappa på katter på fem veckor blev vilda. Efter lite gos fick vi gå in i grottan och se stalaktiter och stalagmiter och det var helt fantastiskt! (Sök på google). Nere i grottan hade vi en annan guide och han var perfekt som guide, han hade liksom en mysig röst att lyssna på och det var intressant att lyssna på det han sa. Efter grottan och lite lunch/mer mys med katterna åkte vi vidare till en liten bergsby med massa historia (som jag dock glömt). Byn hette Valdemossa och den var så mysig. Våran mysguide tog med oss på en liten rundtur och efter det fick vi tid att strosa själva. Då passade jag, Ebba & Ludvig på att kika in ett jättegulligt café där vi slog oss ner med lite olika spanska bakelser (som för övrigt är mycket godare än svenska).

-Hitta en affär med svensk mat och svenskt godis. Fattar ni ur bra det kändes? Det var dyrt som satan men ni skulle sett gänget som jag gick med ansikten när vi kom utanför och var nyköpta. Pepparkakor liksom! Dock gick hela den dagen åt till att hitta just den affären men det var mysigt att gå runt och kika.

Inga kommentarer: