torsdag 25 september 2014

KONFLIKTER

Igår hade vi konflikthantering inför resan och idag blev jag utskälld av en tant. Dessa två saker hör ihop och jag ska förklara varför.

Jag är uppväxt med en mamma som är noga med att säga till när hon tycker att något ät fel och det har smittat av sig på mej. Men jag tycker att det är en positiv egenskap. Tycker man att något är fel måste man säga till för hur ska de andra annars få veta och göra saker bättre?

Vi gjorde igår ett test för att se hurdan man var i konflikter. Man fick svara på trettio olika frågor och de olika kategorierna man sedan kunde få var Anpassa, Samarbeta, Kamp, Undvika & Kompromissa. Jag fick i följande ordning 7, 7, 6, 5, 5 vilket var ganska jämnt och där med ganska bra.

Även ifall jag är lärd att säga till när jag tycker att något är fel så väljer jag mina strider. Ifall jag alltid skulle säga ifrån på alla pyttesaker hade jag inte varit trevlig att umgås med och ifall jag hade anpassat mej till allt hade jag inte mått bra själv. För ifall jag hela tiden skulle anpassat mej till alla andra, vem hade då jag varit?

Jag tycker även att om man mår dåligt över något utan att ha sagt till får man ta att göra det. Man kan inte gå dag ut och dag in och klaga till sina vänner på att sin brorsa alltid stökar ner på ditt rum - säger man inte till får man skylla sig själv.

Idag när jag cyklade hem från skolan var jag inte på mitt bästa humör och när jag kom hem var jag riktigt arg, överreagerat? kanske, men ändå.
Jag cykler på en raksträcka och skulle över vägen och skapa en U-sväng. På raksträckan kommer en mötande bil på håll men jag har gott om tid på mej så jag svänger över. Då ser jag att den mötande bilen ska på samma väg som mej så jag håller mej till närmsta kant vilket var vänster för att jag inte vill cykla tvärs över vägen för att inte äventyra min egen säkerhet. Då kör den jävla (ursäkta) tanten upp bredvid mej för att påpeka att jag körde på fel sida vägen. Två gånger dessutom. Jag stannade cykeln, log mot henne som svar och lät henne köra förbi mej. Här hade jag kunnat ta upp en kamp och starta en konflikt men jag valde att undvika och anpassa mej till situationen. Det hade inte tjänat någonting till att börja argumentera om varför jag körde på den vänstra sidan.

Grejen är att man måste stå upp för sin sak, välja sina strider men också skapa dom så att man inte tappar bort sig själv.

Rörigt, japp. Men läs den sista meningen och memorera. Nu ska jag sova för imorgon är det fredag, yeeeeess!!!

Inga kommentarer: